به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاعرسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری،
مسئول دفتر فرهنگ و مطالعات و ادبیات پایداری در خصوص فعالیتهای انجام شده در دفتر ادبیات پایداری توضیح داد: فعالیتها عمدتا بر اساس برنامه از پیش تعیین شده است. دو بخش نظارتی، حمایتی و پشتیبانی از مراکز استانی و بخش متمرکز بر دفتر را داریم. حدود 243 اثر در طول سال 93 در دفتر کارشناسی شده است. ممکن است عنوانهای آن کاهش پیدا کند و در حدود 170 یا 180 عنوان باشد. به دلیل آنکه برخی از آنها دو یا سه مرتبه در مراحل مختلف کار آمده است.
وی در ادامه افزود: بخش دیگری از کارهای حمایتی ما برگزاری کارگاههای آموزشی در مراکز استانی بوده است. در سال 93 هیجده کارگاه با استاندارد کشوری آغاز به کار کردند. یعنی مدرسین از تهران اعزام شدند و در مرکز استان محققین مربوطه در کارگاه شرکت کردند. استان هرمزگان و خراسان جنوبی و لرستان دو کارگاه برگزار کردند، استان اصفهان به عنوان فعالترین استان سه کارگاه برگزار کرد، مازندارن و کرج نیز کارگاه داشتند و جمعا 18 کارگاه کشوری برگزار شد.
مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری درخصوص سرفصلهای کارگاهها بیان کرد: عمدتا دو سرفصل اصلی را در کارگاه دنبال میکنیم. یکی مباحث مربوط به تاریخ شفاهی و آموزش فنون مصاحبه و نحوه ثبت و ضبط خاطرات شفاهی آموزش داده میشود. دیگری آموزش خاطرهنگاری خودنوشت است. در این کارگاهها اینکه چگونه اقدام به نگارش و تنظیم خاطرات خود کنند، شناخت خاطره و ارکان آن آموزش داده میشود.
قاسمیپور درخصوص بازدهی و خروجی کارگاهها گفت: اکثر افرادی که در استانها، در بخش ادبیات پایداری فعالیت میکنند، فراگیران همان کارگاهها بودند. هر قدر ظرفیت آموزشی کارگاههای ما بهتر شود کار کارشناسی، بررسی و رفع ضعف کارهای ارسالی از استانها راحتتر میشود. چون با اصول کار آشنا میشوند و هنگام تنظیم و تدوین کارها، تمام موضوعات را رعایت میکنند.
وی در ادامه بیان کرد: ما تلاش کردیم مناسبتی و جشنوارهای کار نکنیم و کار را در حالت بنیادی ببینیم. 5 یا 6 استان داریم که در بین 31 استان کشور هنوز کارگاه آموزشی نداشتند. لذا نیمه خالی کار و قسمتهایی که هنوز بنیانگذاری و تاسیس نشدهاند، دغدغه مستمر ما است.
قاسمیپور افزود: جشنواره برآیند کار حوزههای تولیدی استانی است و مراکز استانی باید در جایی نمایش و رونمایی و ارائه کارهایشان را داشته باشند. امسال تمایل استانها برای ارائه کارها بسیار بود. البته ما مناسبتی کار کردن را توصیه نمیکنیم؛ اما، تلاش کردیم زمان کارشناسی آثار را کوتاه کنیم.
مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری درخصوص فعالیت ویژه این دفتر در سال 94 گفت: تلاش کردیم، محققین پر کاری که در سطح استانها فعالیت میکنند در یک نشست کشوری یکدیگر را ببینند. با مساعدت مسئولین در اداره کل و معاونت فرهنگی در 21 و 22 اردیبهشت ماه، در تهران این ایده محقق شد.
قاسمیپور به تعداد آثار شرکت کرده این کمیته در جشنواره چهارم اشاره کرد و افزود: بر اساس آمار دبیرخانه جشنواره، بخش کمیته پایداری 144 فرم شرکت در جشنواره را پر کردند. البته احتمال دارد حدود 4 یا 5 اثر در جشنواره قبل هم شرکت کرده باشند، اما 140 اثر قطعی است.
وی درخصوص استانهایی که در زمینه ادبیات پایداری فعالتر عمل کردند، گفت: به نظر من موفقیت را به لحاظ کیفی باید دید. به شکل کمی قابل مقایسه نیست. برخی از استانها بضاعت فرهنگیشان به گونهای است که اگر در طول سال یک اثر خوب و موفق داشته باشند، در یک فرایند پنجساله قابل اعتناست. امروز استانهای اصفهان، گیلان، خراسان شمالی و سمنان استانهای موفقی به لحاظ تولید اثر هستند.
مسئول دفتر فرهنگ مطالعات و ادبیات پایداری درباره آثار شاخص در بخش ادبیات پایداری گفت: امروز شاخص بودن در اجتماع تحت تاثیر تبلیغات و اطلاعرسانی است.کارهایی در یک مرکز استانی با یک ناشر محلی چاپ شده است و ما معتقدیم که محتوای آن در حد و اندازه ملی است. دفاتر حوزه هنری استانها در حال حاضر هیچ شبکهای برای ارائه محصولاتشان ندارند.
محمد قاسمیپور درخصوص تاثیر مثبت جشنواره آثار و تولیدات برروی کیفیت آثار تولیدی گفت: جشنواره عاملی برای به ذوق و شوق آوردن است و انگیزش و حرکت ایجاد میکند. تمام کارهای فرهنگی و هنری در جمع و دیدن شدن در صحنه جان میگیرد و ماندگاری آن در اجتماع است. از این بابت جشنواره آثار و تولیدات عامل تحرک است. به نظر من تولیدات پژوهشی دفاتر ادبیات پایداری میتواند منبع الهامی برای آفرینشهای ادبی و هنری در رشتههای دیگر باشد. دوستان عکاسی، تجسمی، نقاشی، سینما و تئاتر بهراحتی میتوانند از تحقیقات دفاتر پایداری استفاده کنند.
وی در پایان گفت: تلاش کردیم در برنامه «شب خاطره» به لحاظ محتوایی برآیندی از همه لایههای دوران جنگ و انقلاب داشته باشیم. یعنی زنان،آزادگان و جانبازان همگی دیده شوند.